środa, 11 marca 2015

I znów o metrze. Warszawskim, krakowskim i praskim /tym czeskim/.

Takie prezenty zdarzają się raz na dwadzieścia lat. Warszawianki z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet otrzymały drugą nitkę metra. Nie wiem, czy coś przebije taką fetę, ale teraz mężczyźni czekają na jakiś gest ze strony magistratu. Teraz tylko należy czekać, czy sieć została dostosowana do faktycznej potrzeby potoków ludzkich. Możliwe, że nie spełni swojego zadania należycie nowe M2 ze względu na niezbyt zachwycająca długość trasy.

"Znikąd donikąd czyli karłowate metro wystartowało" 
 http://infotram.pl/text.php?from=main&id=69759

Warszawa marzy o metrze większym, Kraków o metrze jakimkolwiek. Jedno i drugie marzenie jest niebezpieczne. Kiedy patrzę na plany budowy nowych odcinków metra w tych dwóch polskich miastach, zastanawiam się, czy przypadkiem nie planowała ich ta sama osoba, miłośnik doskonałości w postaci kół, które mają nawiązywać do idealnych kul. Trasy zaczynają zawijać niczym domki ślimaka, zahaczają o wszystko, co tylko możliwe, zamiast robić szybki transfer. Owszem, czepiam się nieco, ale naprawdę, metro powinno jak najszybciej przewozić z punktu A do punktu B, najlepiej w linii prostej. 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Warszawa_metro_plan1.svg


http://bi.gazeta.pl/im/0a/80/f1/z15826954Q,Plan-metra-w-Krakowie.jpg

Kiedy patrzy się na powyższe schematy, nie widać w nich super przyśpieszenia transportu ludzi. Żeby nie powtórzyć niewłaściwego planowania metra w Pradze w Czechach. Zwłaszcza odbicia czerwonej trasy C w kierunku Letnan, która prawie nakłada się z zółtą trasą B. Również planowane przedłużenie zielonej trasy A z Dejvic do Motola okazało się wielce kontrowersyjne. Zamiast z Dejvic prosto na zachód kierować się do portu lotniczego, zwiedza dzielnice Pragi i zakończy swój "żywot" przy szpitalu w dzielnicy Motol i tak naprawdę trudno stwierdzić, gdzie dalej zostanie poprowadzona trasa, niekoniecznie do lotniska. Bardziej prawdopodobne wydaje się w tym momencie budowa nowej niebieskiej trasy D. Więcej o kontrowersjach w materiale Czeskiej Telewizji: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/214562248410006-metro-konecna-stanice-motol/

http://metroweb.cz/metro/metro-budoucnost.png

Planowanie komunikacji zbiorowej, zwłaszcza sprawa metra, to nie zabawa łopatką w piaskownicy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz